Till. 22 til KP2021 - Solcelleanlæg Søby 2

Formål

Dette tillæg til Norddjurs Kommuneplan 2021 er udarbejdet i forbindelse med lokalplan 125-707 for Solcelleanlæg ved Søby 2. Norddjurs Kommune ønsker med planlægningen at give mulighed for at etablere teknisk anlæg i form af et større jordbaseret solcelleanlæg syd for Søby med tilhørende tekniske installationer til anlæggets drift.

Indhold

Planområdet er ikke tidligere kommuneplanlagt, derfor er der udarbejdet dette tillæg til Norddjurs Kommuneplan 2021, for at muliggøre etablering af solcelleanlægget. Med tillægget udlægges et nyt rammeområde 7D8. Inden for det nye område muliggøres anvendelse til solcelleanlæg. Rammeområdet omfatter et areal på ca. 34 ha. Arealet drives i dag som intensiv landbrugsdrift. Der muliggøres opførelse af bebyggelse til el-produktion i form af solcellepaneler og tilhørende installationer for drift af solcelleanlægget.

Retningslinjer og redegørelse

Etablering af store solcelleanlæg vil med produktion af vedvarende energi være medvirkende til en reducering af CO2-udslippet og dermed være understøttende for borgmesterpagten for energirelaterede sektorer.

Norddjurs kommune vil gerne øge andelen af vedvarende energi, og vil derfor give mulighed for at øge produktionen med store solcelleanlæg under hensyntagen til naboer, natur, kulturhistorie og landskab.

Der er således vedtaget en række retningslinjer for placering af store solcelleanlæg i det åbne land. Retningslinjerne omfatter blandt andet afstand til naboer og beplantning omkring solcelleanlægget.

Retningslinje 1

Der skal foretages en landskabsvurdering af solcelleanlæggets placering under hensyntagen til beskyttelseskravene i: kystnærhedszonen, bevaringsværdigt landskab, værdifuldt kulturmiljø, strandbeskyttelseslinje, fortidsmindebeskyttelseslinje, beskyttede diger, fredskov, landskabsfredninger, sø- og åbeskyttelseslinje, og skovbyggelinje, med henblik på, at vurdere om anlægget kan placeres uden væsentlig påvirkning af landskabs- og naturinteresser. 

Retningslinje 2

Solcelleanlæg i det åbne land skal som udgangspunkt placeres i en afstand på minimum 200 meter til enkeltstående boliger og til samlet boligbebyggelse og vurderes individuelt under hensyn til landskabs- og naturinteresser, samt nabohensyn.

Retningslinje 3

Afstandszonen til enkeltstående boliger og til samlet boligbebyggelse i det åbne land skal tilplantes med en minimum 150 meter bred skovbeplantning, så naboernes visuelle udsyn bliver skov. For områderne ved Søby, Mejlgaard, Estruplund og Kejsegaarden, hvor der pågår planlægning, gælder dog at skovbeplantnings bredde vurderes i forbindelse med behandlingen af den enkelte sag.

Retningslinje 4

Der skal etableres plantebælte med en bredde på minimum 12 meter i det åbne land, hvor der ikke skal etableres skovbeplantning. Plantebæltet skal dække for indkig til solcelleanlægget med henblik på at mindske den visuelle påvirkning f.eks. i kuperet terræn. For områderne ved Søby, Mejlgaard, Estruplund og Kejsegaarden, hvor der pågår planlægning, gælder dog at plantebælternes bredde vurderes i forbindelse med behandlingen af den enkelte sag.

Retningslinje 5

Skovbeplantning og plantebælter skal bestå af hurtigt voksende og langsomt voksende plantearter.

Dispensation fra retningslinje 3 og 4

Som det fremgår af retningslinje 3, er der lavet en undtagelse for Søby, som dette kommuneplantillæg planlægger for. Der stilles ikke krav om en skovbeplantning på 150 meter. Anlægget kan derimod opføres med et 7,5 meter bredt og 6 meter højt beplantningsbælte. Visualiseringer af projektet viser, at et beplantningsbælte med ovenstående mål vil sikre, at naboernes visuelle udsyn bliver beplantning.

Særligt værdifuldt landbrugsområde

Lokalplanområdet ligger inden for udpegning til særlige værdifulde landbrugsjorder i Kommuneplan 2021. Solcelleanlægget udelukker ikke mulighed for landbrugsproduktion, herunder f.eks. afgræsning med dyr mellem solcellepanelerne. Desuden indeholder lokalplanen vilkår om, at anlægget skal fjernes, når det ikke længere er rentabelt at producere energi, hvorved arealet igen bliver disponibelt for anden slags landbrugsdrift.

På den baggrund vurderes lokalplanen ikke at stride imod kommuneplanens udpegning til særligt værdifuldt landbrugsområde.

Se desuden miljøredegørelsen og bilag A til lokalplanen, hvor det ikke-tekniske resumé fra miljøredegørelsen er indsat.

Forhold til anden planlægning

Natura 2000 og bilag IV-arter

Kommuneplanrammeområdet ligger ca.10 km fra det nærmeste internationale naturbeskyttelsesområde N48 "Stubbe Sø", som omfatter habitatområde H44. Norddjurs Kommune vurderer, at planen kan gennemføres uden væsentlig påvirkning af udpegningsgrundlagene for de nærmeste Natura 2000-områder og uden hindring af opfyldelse af deres bevaringsmålsætninger, og uden skadelig virkning på Natura 2000-områdernes integritet. Tilsvarende vil gælde for Natura 2000-områder i større afstand fra plan- og projektområdet.

Bilag IV arter

Der er ikke registreret arter, som er omfattet af Habitatbekendtgørelsens bilag IV i området. Norddjurs Kommune vurderer heller ikke, at området kan fungere som yngle- og rasteområde for evt. bilag IV arter.

Beskyttelse af grundvandet

Rammeområdet ligger i et område med drikkevandsinteresser (OD).

Opstilling af solcelleanlæg og tilhørende teknikbygninger vurderes ikke at have en negativ påvirkning på grundvandet. Udtagning af arealerne fra intensiv landbrugsdrift og overgang til ekstensiv drift af arealerne under solcellepanelerne kan have en positiv indvirkning på grundvandet. Det anmeldte projekt indebærer desuden, at arealerne ikke gødes eller sprøjtes, hvilket yderligere vil have en positiv indvirkning på grundvandet.

På det grundlag vurderes, at planlægningen er i overensstemmelse med statens interesser for beskyttelse af drikkevandsinteresser.

Miljøvurdering


Ifølge Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 4 af 03/01/2023), skal der foretages en miljøvurdering af alle fysiske planer, som skønnes at få væsentlig indvirkning på miljøet.

Norddjurs Kommune har foretaget screening af nærværende kommuneplantillæg og vurderer som planmyndighed, at planen vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, hvorfor den skal miljøvurderes.

Miljøvurderingen af nærværende forslag til kommuneplantillæg er sammenfattet i Miljøredegørelsen for Solceller ved Søby, som også indeholder miljøvurdering af forslag til lokalplan og miljøkonsekvensvurdering af projektforslaget.

Miljøredegørelsens indhold er afgrænset til at beskrive den sandsynlige væsentlige indvirkning på følgende miljømæssige områder:

  • Landskab og visuelle konsekvenser
  • Kulturarv
  • Støj
  • Natur, fredede og beskyttede arter og beskyttede naturtyper
  • Menneskers sundhed
  • Klima, luft og ressourcer
  • Overfladevand
  • Grundvand og drikkevand
  • Trafik og trafiksikkerhed
  • Luftfartshindringer
  • Kumulative effekter​

Miljøredegørelsen er offentliggjort sammen med forslaget til kommuneplantillæg og lokalplan.

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i tillægget:

7D8 - Solcelleanlæg Søby 2