Till. 25 til KP2021 - Solcelleanlæg Søby 1

Formål

Dette tillæg til Norddjurs Kommuneplan 2021 er udarbejdet i forbindelse med lokalplan 127 - 707 for Solcelleanlæg ved Søby 1. Norddjurs Kommune ønsker med planlægningen at give mulighed for at etablere teknisk anlæg i form af et større jordbaseret solcelleanlæg syd for Søby med tilhørende tekniske installationer til anlæggets drift.

Indhold

Planområdet er ikke tidligere kommuneplanlagt, derfor er der udarbejdet indeværende tillæg til Norddjurs Kommuneplan 2021, for at muliggøre etablering af solcelleanlægget. Med tillægget udlægges et nyt rammeområde 7D7 til solcelleanlæg.

Retningslinjer og redegørelse

Etablering af store solcelleanlæg vil med produktion af vedvarende energi være medvirkende til en reducering af CO2-udslippet og dermed være understøttende for borgmesterpagten for energirelaterede sektorer.
Norddjurs kommune vil gerne øge andelen af vedvarende energi, og vil derfor give mulighed for at øge produktionen med store solcelleanlæg under hensyntagen til naboer, natur, kulturhistorie og landskab.
Derfor er der vedtaget en række retningslinjer for placering af store solcelleanlæg i det åbne land. Retningslinjerne omfatter blandt andet afstand til naboer og beplantning omkring solcelleanlægget.

Retningslinje 1
Der skal foretages en landskabsvurdering af solcelleanlæggets placering under hensyntagen til beskyttelseskravene i: kystnærhedszonen, bevaringsværdigt landskab, værdifuldt kulturmiljø, strandbeskyttelseslinje, fortidsmindebeskyttelseslinje, beskyttede diger, fredskov, landskabsfredninger, sø- og åbeskyttelseslinje, og skovbyggelinje, med henblik på, at vurdere om anlægget kan placeres uden væsentlig påvirkning af landskabs- og naturinteresser.

Retningslinje 2
Solcelleanlæg i det åbne land skal som udgangspunkt placeres i en afstand på minimum 200 meter til enkeltstående boliger og til samlet boligbebyggelse og vurderes individuelt under hensyn til landskabs- og naturinteresser, samt nabohensyn.

Retningslinje 3
Afstandszonen til enkeltstående boliger og til samlet boligbebyggelse i det åbne land skal tilplantes med en minimum 150 meter bred skovbeplantning, således naboernes visuelle udsyn bliver skov. For områderne ved Søby, Meilgaard, Estruplund og Kejsegaarden, hvor der pågår planlægning, gælder dog at skovbeplantnings bredde vurderes i forbindelse med behandlingen af den enkelte sag.

Retningslinje 4
Der skal etableres plantebælte med en bredde på minimum 12 meter i det åbne land, hvor der ikke skal etableres skovbeplantning. Plantebæltet skal dække for indkig til solcelleanlægget med henblik på at mindske den visuelle påvirkning f.eks. i kuperet terræn. For områderne ved Søby, Meilgaard, Estruplund og Kejsegaarden, hvor der pågår planlægning, gælder dog at plantebælternes bredde vurderes i forbindelse med behandlingen af den enkelte sag.

Retningslinje 5
Skovbeplantning og plantebælter skal bestå af hurtigt voksende og langsomt voksende plantearter.

Dispensation fra retningslinje 3 og 4
Som det fremgår af retningslinje 3, så er der lavet en undtagelse for Søby, som dette kommuneplantillæg planlægger for. Der stilles ikke krav om en skovbeplantning på 150 meter. Der er ligeledes i retningslinje 4 lavet undtagelse for Søby, så der ikke stilles krav om 12 meter plantebælte mod det åbne land. Anlægget kan derimod opføres med et 7,5 meter bredt og 6-8 meters højt beplantningsbælte. Visualiseringer af projektet viser at, et beplantningsbælte med ovenstående mål vil sikre at, naboernes visuelle udsyn bliver beplantning.

Bevaringsværdigt landskab
Planområdet grænser op til udpegningen for bevaringsværdigt landskab i Kommuneplan 2021. Området omfatter landskabskarakterområdet Kolindsund, hvor kerneområdet er Kolindsund Flade, der ifølge landskabsplanen og kommuneplanens retningslinje skal bevares/beskyttes.

Delområde 1B grænser op til Kolindsund Højderyg, som er et delområde i karakterområdet, der ifølge landskabsplanen og kommuneplanens retningslinje skal vedligeholdes/styrkes.

Det betyder konkret, at udvikling og deraf følgende forandringer i disse landskaber skal ske i overensstemmelse med områdets landskabskarakter. Nyt byggeri, tekniske anlæg eller ændret arealanvendelse kan således kun ske, hvis det tilpasses landskabets nøglekarakterer og samtidig tager hensyn til landskabets særlige visuelle oplevelsesmuligheder.

Det vurderes, at landskabet i og omkring lokalplanområdet i sit udgangspunkt er forholdsvist robust overfor større tekniske anlæg, da:

• landskabets skala er middel til stor, og det kan derfor rumme anlæg, der kan indpasses til den middelstore skala, og
• landskabet er transparent til åbent afgrænset med beplantninger og terrænformationer som i sig selv hindrer lange kig over landskabet flere steder og vil skjule lave tekniske anlæg.

Landskabet i området er kendetegnet ved middel til store landbrugsflader i et kuperet terræn med enkelte spredte læhegn, mindre skovbeplantninger og enkelte spredte bebyggelser. Landskabet er endvidere teknisk præget i form af 10 vindmøller, som ses over store afstande i det højtliggende landskab.

Sammenfattende vurderes det, at lokalplanen ikke strider imod kommuneplanens udpegning til bevaringsværdigt landskab, da der er tale om tilgrænsende arealer i kanten af udpegningen, og uden væsentlig påvirkning af kernelandskabet i udpegningen. Der er et meget begrænset visuelt samspil mellem planområdet og Kolindsund Flade, og det vurderes at de væsentligste værdier i landskabskarakterområdet ikke påvirkes væsentligt.

Særligt værdifuldt landbrugsområde
Lokalplanområdet ligger inden for udpegning til særlige værdifulde landbrugsjorder i Kommuneplan 2021. Solcelleanlæg på arealet udelukker ikke mulighed for landbrugsproduktion, herunder f.eks. afgræsning med dyr mellem solcellepanelerne. Desuden indeholder lokalplanen vilkår om, at anlægget skal fjernes, når det ikke længere er rentabelt at producere energi, hvorved arealet igen bliver disponibelt for anden slags landbrugsdrift.

På den baggrund vurderes lokalplanen ikke at stride imod kommuneplanens udpegning til særligt værdifuldt landbrugsområde.

Se endvidere miljøredegørelsen og bilag B til lokalplanen, hvor det ikke-tekniske resumé fra miljøredegørelsen er indsat.

Naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelser
En lille del af planområdet er udpeget som potentiel økologisk forbindelse og grænser op til udpegningen for potentielle naturbeskyttelsesinteresser.

Formålet med retningslinjen er at genoprette naturområder og give bedre muligheder for flora og fauna. Ved etablering af solcelleanlægget udtages området af landbrugsdriften og der vil blive etableret beplantningsbælter, der giver gode forhold for flora og fauna. Dette vil gavne naturarealer i området. Da solcelleprojektet endvidere drives uden sprøjtning og gødning vil det have en positiv indvirkning på områdets levesteder for visse arter og medføre en større artsrigdom i området.

Der er i lokalplanen indarbejdet en faunapassage i området der giver de større dyr mulighed for at bevæge sig igennem området. Mindre dyr kan benytte hele området da lokalplanen sikrer at hegn opstillet omkring anlægget udføres som bredmasket vildthegn. Planen vurderes derfor til at opretholde den økologiske forbindelse og bidrage til naturbeskyttelsesinteresserne og er dermed ikke i strid med kommuneplanens udpegninger.

Skovrejsning
Delområde 1B grænser op til udpegningen i kommuneplanen som et område hvor skovrejsning er uønsket. Af retningslinjen fremgår det at: ”Værdifulde landskaber, naturområder, kulturhistoriske interesseområder, arealer reserveret til byudvikling eller infrastrukturformål, herunder fremtidige vejanlæg, udpeges normalt som områder, hvor skovrejsning er uønsket”.

Der plantes i forbindelse med projektet et beplantningsbælte langs med planområdets grænse, men der gives i forbindelse med planen ikke mulighed for skov og planen ses derfor som i overensstemmelse med retningslinjen.

Lavbundsareal
En meget lille del af delområde 1B er udpeget til lavbundsareal der kan genoprettes. Målet med retningslinjen er at bevare muligheden for, at lavbundsarealer kan udvikle sig til værdifuld natur. Dette gøres ved at planlægning for anlæg bør ske under hensyn til risikoen for forhøjet vandstand. Lavbundsarealer, der kan genoprettes som vådområder med henblik på at fjerne kvælstof og fosfor fra det vand, der løber gennem områderne, eller der kan genoprettes som vådområde med henblik på at tilbageholde CO2, skal friholdes for eksempelvis byggeri og anlæg, som kan forhindre, at det naturlige vandstandsniveau genskabes.

Etablering af et solcelleanlæg på lavbundsarealer strider ikke imod retningslinjen da anlægget godt kan håndtere at stå i vand.

Forhold til anden planlægning

Støj
En lille del af området er udpeget som støjbelastet areal grundet nærheden til flere vindmøller. Da der planlægges for et teknisk anlæg, som ikke er støjfølsom anvendelse, vurderes dette til ikke at være et problem.

Produktionsvirksomheder
Der er ikke produktionsvirksomheder eller planlagt for områder til produktionsvirksomheder i nærheden af lokalplanområdet. Planlægning til solcelleanlæg vil derfor ikke begrænse eller påvirke nogen produktionsvirksomheder.

Natura 2000 og bilag IV-arter
Kommuneplanrammeområdet ligger ca.12 km fra det nærmeste internationale naturbeskyttelses-område N48 "Stubbe Sø", som omfatter habitatområde H44. Norddjurs Kommune vurderer, at planen kan gennemføres uden væsentlig påvirkning af udpegningsgrundlagene for de nærmeste Natura 2000-områder og uden hindring af opfyldelse af deres bevaringsmålsætninger, og uden skadelig virkning på Natura 2000-områdernes integritet. Tilsvarende vil gælde for Natura 2000-områder i større afstand fra plan- og projektområdet.

Bilag IV arter
Der er ikke registreret arter, som er omfattet af Habitatbekendtgørelsens bilag IV i området. Norddjurs Kommune vurderer heller ikke, at området kan fungere som yngle- og rasteområde for evt. bilag IV arter.Forhold til anden planlægning
Støj En lille del af området er udpeget som støjbelastet areal grundet nærheden til flere vindmøller. Da der planlægges for et teknisk anlæg, som ikke er støjfølsom anvendelse, vurderes dette til ikke at være et problem.

Miljøvurdering

Som følge af lov om miljøvurdering af planer og programmer skal bl.a. kommune- og lokalplaner, der kan få væsentlig indvirkning på miljøet, miljøvurderes.
Som hovedregel er planer, der fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter, omfattet af Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021).

Som en første fase skal disse planer ”screenes”, dvs. at der skal gennemføres en kort, indledende vurdering af, om der skal foretages en egentlig miljøvurdering af planernes belastning af miljøet.

Screening
Tillægget er screenet sammen med forslag til Lokalplan 127-707. Solcelleanlæg er anført på lovens Bilag 2, pkt. 3, litra a) Industrianlæg til fremstilling af elektricitet, damp og varmt vand. Større projekter og områder skal miljøvurderes. Området vurderes på baggrund af sin størrelse ikke at være et mindre område på lokalt plan. På baggrund af screeningen er det vurderet, at planerne skal miljøvurderes, og at der udarbejdes en miljøredegørelse.

Miljøredegørelsens indhold er afgrænset til at beskrive den sandsynlige væsentlige indvirkning på følgende miljømæssige områder:
− Landskab og visuelle konsekvenser
− Kulturarv
− Støj
− Natur, fredede og beskyttede arter og beskyttede naturtyper
− Menneskers sundhed
− Klima, luft og ressourcer
− Overfladevand
− Grundvand og drikkevand
− Trafik og trafiksikkerhed
− Luftfartshindringer
− Kumulative virkninger

Konklusion
Det vurderes, at kommuneplantillæggets virkeliggørelse muliggør anlægsprojekter på lovens bilag 2, pkt. 3, litra a). Norddjurs Kommune har vurderet, at der skal foretages en egentlig miljøvurdering af lokalplanen samt tillægget, jf. § 8, stk. 2 i Miljøvurderingsloven (lovbekendtgørelse nr. 973 af 25. juni 2020).

Miljøvurderingen har været offentliggjort i høring sammen med planforslagene.

Bygherre har endvidere anmodet om, at anlægget underkastes en frivillig miljøkonsekvens-vurdering (VVM) efter lovens § 18. Miljøvurderingen af planerne og miljøkonsekvensvurdering af projektet er udført som en samlet miljøredegørelse. I forbindelse med den endelige vedtagelse af planerne er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse i henhold til miljøvurderingslovens regler.

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i tillægget:

7D7 - Solcelleanlæg Søby 1