Store solcelleanlæg defineres her som lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.
Andre typer solcelleanlæg, som f.eks. er placeret i udlagte erhvervsområder, på tagflader, eller mindre anlæg i det åbne land, skal behandles efter en konkret vurdering.
Mål
Det er kommunalbestyrelsens mål at:
- Øge andelen af vedvarende energi, og Norddjurs Kommune vil derfor give mulighed for at øge produktionen med store solcelleanlæg under hensyntagen til naboer, natur, kulturhistorie og landskab.
Retningslinjer
- Planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land skal altid ske på baggrund af en konkret vurdering.
- Lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land skal som udgangspunkt placeres:
- i en afstand af minimum 150 m fra landsbyer, sommerhusområder og kolonihaveområder.
- i en afstand af minimum 150 m fra boliger, hvis der planlægges for opstilling af solceller på én side af beboelsen. En bolig forstås som en bygning, der er registreret til beboelse i Bygnings- og Boligregistret.
- i en afstand af minimum 300 m fra boliger, hvis der planlægges for opstilling af solceller på to sider af beboelsen eller på yderligere én side af beboelsen, jf. retningslinje 2b. En bolig forstås som en bygning, der er registreret til beboelse i Bygnings- og Boligregistret.
- i en afstand af minimum 750 m fra boliger, hvis der planlægges for opstilling af solceller på tre eller flere sider af beboelsen eller på yderligere én eller flere sider af beboelsen, jf. retningslinje 2c. En bolig forstås som en bygning, der er registreret til beboelse i Bygnings- og Boligregistret.
- Afskærmende beplantning bør som udgangspunkt etableres, hvis solcelleanlæg placeres i nærheden af boliger, medmindre f.eks. andre bygninger, terrænforhold eller eksisterende skov udgør en permanent visuel barriere, eller der er indgået aftale om opkøb med henblik på nedlæggelse af sådanne beboelse.
- I planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land, skal muligheden for multifunktionel anvendelse som udgangspunkt vurderes.
- I planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land, skal muligheden for offentlighedens adgang til den omgivende natur som udgangspunkt vurderes.
Redegørelse
Etablering af store solcelleanlæg vil med produktion af vedvarende energi bidrage til den grønne omstilling, og til at opnå målsætninger i klimaplanen.
Store solcelleanlæg defineres her som lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land, som typisk etableres som selvstændige energiproduktionsanlæg til forsyning af større områder.
Store solcelleanlæg skal placeres under hensyntagen til landskabs-, natur- og kulturhistoriskinteresser, jf. retningslinjerne for disse interesser. Det gælder blandt andet bevaringsværdige landskaber, særlige geologiske interesseområder, beskyttet natur, værdifulde kulturmiljøer, m.m.
Derudover er det vigtigt, at i planlægning for store solcelleanlæg der tages hensyn til Forsvarets interesser, samt til udbygning af den eksisterende el- og gastransmissionsanlæg, jf. solcellebekendtgørelsen.
Retningslinjerne for store solcelleanlæg tage udgangspunkt i bekendtgørelsen om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land (BEK nr 440 af 03/05/2024). Retningslinjerne sætter fokus på nabohensyn og beplantning omkring solcelleanlæg, visse nationale interesser, samt mulighederne for multifunktionelle anvendelser og offentlig adgang.
Naboafstand er baseret på placeringen af solcelleanlæg i forhold til boliger, hvor afstanden stiger, hvis solcelleanlæg(ge) er placeret på flere sider af en bolig. Det gælder også, hvis der er tale om forskellige projekter / opstillere af disse anlæg, og de bliver opstillet på forskellige tidspunkter. Afskærmende beplantning skal som udgangspunkt også etableres, så der ikke er frit udsyn til anlægget, medmindre der er en alternativ ’barriere’ mellem anlægget og omkringliggende boliger. Både afstand til naboer og afskærmende beplantning skal bidrage til, at evt. visuelle gener minimeres.
Til sidst vil Kommunalbestyrelsen se positivt på, at planlægning for store solcelleanlæg indebærer en vurdering af muligheder for multifunktionelle anvendelser, f.eks. rekreation, biodiversitet og energiproduktion. Der vil også ses positivt på muligheden for at indarbejde offentlige adgang omkring anlæggene, f.eks. med rekreative elementer som stiforbindelser.